Respondenten wervensepaand2019-07-24T12:41:16+01:00

Respondenten werven: hoe moet dat?

respondenten werven blog afbeelding

Vele studenten lopen tegen hetzelfde probleem aan bij het schrijven van hun scriptie: respondenten werven. Dit kan namelijk om verschillende redenen lastig zijn. Jouw onderzoekspopulatie bevindt zich bijvoorbeeld niet in de buurt van jouw woonplaats. Of je hebt simpelweg geen toegang tot (voldoende) personen die bereid zijn om een interview af te geven. Wat de reden ook mag zijn, in de blog van deze week help ik je op weg met het werven van respondenten.

Zorg voor een representatieve steekproef

Het allerbelangrijkste tijdens het selecteren van respondenten, is dat zij representatief zijn voor de onderzoekspopulatie. Jouw steekproef is namelijk een weerspiegeling van jouw onderzoekspopulatie. Belangrijk is dus dat de personen binnen jouw steekproef evenwichtig verdeeld zijn. Wanneer je een online enquête verstuurd, is het belangrijk dat het respons percentage ten minste 20% bedraagt.

De sneeuwbalmethode

Dan gaan we nu beginnen met de eerste methode voor het werven van respondenten: de sneeuwbalmethode. Bij deze methode probeer je via de respondenten die je eerder hebt geïnterviewd in contact te komen met nieuwe respondenten. Deze methode heb ik tijdens mijn scriptie gebruikt. Mijn ervaring leert dat de meeste mensen bereid zijn om je te helpen.

De convenient methode

Bij deze methode selecteer je de respondenten die voor jou binnen handbereik zijn. Het kan gaan om familieleden, docenten of bijvoorbeeld collega’s. Bij deze methode moet je oppassen dat jouw steekproef evenwichtig en representatief is. Een voorbeeld van de convenient methode is het verspreiden van een enquête via Facebook. Dit wordt door veel studenten gedaan die kwantitatief onderzoek uitvoeren.

Aselecte steekproef

Bovengenoemde methodes om respondenten te werven zijn select. Dat wil zeggen dat de respondenten bewust zijn gekozen. Om de validiteit van jouw onderzoeksresultaten te garanderen is het beter om jouw respondenten random te selecteren. Dit kan je onder andere doen door ‘systematic sampling’ of ‘non-probability sampling’. In de blog van volgende week leg uit wat deze, en andere, methoden in houden.

Heb jij moeite met het analyseren van jouw data? Of kan je bijvoorbeeld hulp gebruiken bij het redigeren van jouw scriptie? Bij ScriptieMaster kunnen we jou vaak al in enkele uren helpen! Schrijf je nu in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Vul de velden hieronder in en wij nemen uiterlijk binnen 1 werkdag contact met je op!

Vul je gegevens in en vervolgens nemen wij op werkdagen binnen 1 uur contact met je op om een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek in te plannen. In dit gesprek kijkt een van onze scriptie-experts in welke fase van het scriptietraject je bent, waar je tegenaan loopt en tot slot hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat je jouw scriptie goed afrondt. Je kunt ons ook direct bellen via 010 – 714 23 43 of een WhatsApp bericht sturen naar 06 43 247 310.

  • Kantoorlocatie:
    Marconistraat 16
    3029 AK Rotterdam

  • 010 – 714 23 43

  • 0643952716

  • info@scriptiemaster.nl

  • Maandag – Vrijdag: 9:00 – 17:00





Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten