Respondenten werven: hoe moet dat?

Vele studenten lopen tegen hetzelfde probleem aan bij het schrijven van hun scriptie: respondenten werven. Dit kan namelijk om verschillende redenen lastig zijn. Jouw onderzoekspopulatie bevindt zich bijvoorbeeld niet in de buurt van jouw woonplaats. Of je hebt simpelweg geen toegang tot (voldoende) personen die bereid zijn om een interview af te geven. Wat de reden ook mag zijn, in de blog van deze week help ik je op weg met het werven van respondenten.

Hulp nodig bij je scriptie?

Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
8,6
4.4/5

352

Beoordelingen

10.000+ studenten geslaagd

98% slaagt op tijd

Hbo & wo, online & offline

Scriptiebegeleiding sinds 2005

Inhoudsopgave

https://www.scriptiemaster.nl/gratis-adviesgesprek/

Zorg voor een representatieve steekproef

Het allerbelangrijkste tijdens het selecteren van respondenten, is dat zij representatief zijn voor de onderzoekspopulatie. Jouw steekproef is namelijk een weerspiegeling van jouw onderzoekspopulatie. Belangrijk is dus dat de personen binnen jouw steekproef evenwichtig verdeeld zijn. Wanneer je een online enquête verstuurd, is het belangrijk dat het respons percentage ten minste 20% bedraagt.

De sneeuwbalmethode

Dan gaan we nu beginnen met de eerste methode voor het werven van respondenten: de sneeuwbalmethode. Bij deze methode probeer je via de respondenten die je eerder hebt geïnterviewd in contact te komen met nieuwe respondenten. Deze methode heb ik tijdens mijn scriptie gebruikt. Mijn ervaring leert dat de meeste mensen bereid zijn om je te helpen.

De convenient methode

Bij deze methode selecteer je de respondenten die voor jou binnen handbereik zijn. Het kan gaan om familieleden, docenten of bijvoorbeeld collega’s. Bij deze methode moet je oppassen dat jouw steekproef evenwichtig en representatief is. Een voorbeeld van de convenient methode is het verspreiden van een enquête via Facebook. Dit wordt door veel studenten gedaan die kwantitatief onderzoek uitvoeren.

Aselecte steekproef

Bovengenoemde methodes om respondenten te werven zijn select. Dat wil zeggen dat de respondenten bewust zijn gekozen. Om de validiteit van jouw onderzoeksresultaten te garanderen is het beter om jouw respondenten random te selecteren. Dit kan je onder andere doen door ‘systematic sampling’ of ‘non-probability sampling’. In de blog van volgende week leg uit wat deze, en andere, methoden in houden.

Heb jij moeite met het analyseren van jouw data? Of kan je bijvoorbeeld hulp gebruiken bij het redigeren van jouw scriptie? Bij ScriptieMaster kunnen we jou vaak al in enkele uren helpen! Schrijf je nu in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:

Heb je vragen over dit artikel?

Laat een comment achter

Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk meer artikelen

ChatGPT scriptie
ChatGTP Scriptie
tekstredactie-afbeelding
Scriptie Literatuurlijst
Afstudeercoach afbeelding - Vrouw met hoofd in handen
Scriptie tips deel 2

Heb je vragen over dit artikel?

Laat een comment achter

Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *