SWOT-analyse
Moet jij een strategisch plan schrijven voor een bedrijf aan de hand van een SWOT-analyse? Dan ben je op de juiste pagina! Veel studenten hebben moeite met het schrijven van de SWOT-analyse. Helemaal niet gek, want er moet veel informatie in de analyse zonder dat het overweldigend wordt. In dit artikel wordt uitgelegd waar een SWOT-analyse uit bestaat en hoe je de juiste balans kunt bereiken. Nog extra hulp nodig of wil je je analyse door iemand laten nakijken? Neem dan gerust contact op met ScriptieMaster!
Hulp nodig bij je scriptie?
Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.
10.000+ studenten geslaagd
98% slaagt op tijd
Hbo & wo, online & offline
Scriptiebegeleiding sinds 2005
Inhoudsopgave
Betekenis SWOT
SWOT staat voor Strengths (sterke punten), Weaknesses (zwakke punten), Opportunities (kansen) en Threats (Bedreigingen). De sterktes en zwaktes van het bedrijf worden geanalyseerd, en de kansen en bedreigingen die er in de markt spelen. De sterke en zwakke punten vormen samen de interne analyse en de kansen en bedreigingen vormen samen de externe analyse. Met behulp van de SWOT-analyse kan de situatie realistisch worden ingeschat en kan er worden vastgesteld wat de sterke punten van het bedrijf zijn en welke dingen nog verbeterd kunnen worden. De SWOT-analyse leidt tot doelstellingen voor het bedrijf (strategisch plan).
Soorten SWOT-analyses
Niet elke SWOT-analyse is echter hetzelfde. Als je onderzoek doet naar bijvoorbeeld de marktpositie van een nieuw product dan zal er een ander soort analyse ontstaan dan wanneer er onderzoek wordt gedaan naar bepaalde interne aspecten van een bedrijf. De analyse is afhankelijk van de context van het onderzoek. Hieronder worden voorbeelden gegeven van verschillende soorten analyses:
- Bedrijfsanalyse: in deze analyse wordt de bedrijfsvoering vergeleken met de bedrijfsvoering van concurrerende bedrijven.
- Afdeling analyse: deze analyse kan op twee manieren worden gemaakt. Er kan een afdeling tegenover andere afdelingen worden gezet binnen het bedrijf. Of een afdeling van het bedrijf kan tegenover dezelfde soort afdelingen worden gezet bij andere bedrijven.
- Dienst analyse: in deze analyse wordt er een dienst geanalyseerd ten opzichte van dezelfde soort dienst bij andere bedrijven.
- Product analyse: in deze analyse wordt een product vergeleken met een concurrerend product.
- Persoonlijke analyse: in deze analyse wordt professioneel gedrag geanalyseerd ten opzichte van andere mensen. Dit kan binnen het bedrijf, of ten opzichte van andere bedrijven.
Om duidelijk te maken hoe de analyse in elkaar kan worden gezet, worden in de volgende hoofdstukken enkele voorbeelden gegeven van de interne en externe analyse.
Interne analyse - SWOT
Dit onderdeel bestaat uit de sterke en zwakke punten.
- Sterke punten van een bedrijf zijn bijvoorbeeld naamsbekendheid, een goed imago, een breed of juist een heel specifiek assortiment, gepatenteerde innovaties, sterke verkoopafdeling en toegewijd personeel.
- Zwakke punten van een bedrijf zijn bijvoorbeeld dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten, personeelstekort, te weinig gespecialiseerd opgeleid personeel, een slechte bereikbaarheid/locatie, slecht imago, geen naamsbekendheid, vaak wisselend personeel, lage klanttevredenheid.
Externe analyse - SWOT
Dit onderdeel bestaat uit de kansen en bedreigingen.
- Voorbeelden van kansen in een SWOT-analyse zijn een uitbreiding van de producten, nieuwe doelgroepen, toetreding van een nieuw land tot de Europese Unie, nieuwe klanten, een nieuwe locatie, nieuwe technologische ontwikkelingen, nieuwe subsidies, economische opleving of als concurrenten failliet gaan of problemen hebben.
- Voorbeelden van bedreigingen in een SWOT-analyse zijn nieuwe concurrenten, goedkopere concurrenten, economische crisis, stijgende grondstofprijzen, nieuwe wetgevingen, terugloop klanten, wegvallen van een locatie.
Vervolgstap: strategisch plan
Na het schrijven van de SWOT-analyse kan je beginnen met het schrijven van een strategisch plan. Dit kan je op vier manieren doen: een strategie maken vanuit sterktes, zwaktes, kansen of bedreigingen.
- Strategie maken vanuit sterktes: Kies drie tot vijf sterktes en richt de strategie op het behoud of de versterking hiervan zodat het bedrijf optimaal kan profiteren van de sterke punten.
- Strategie maken vanuit zwaktes: Kies drie tot vijf zwaktes en bedenk maatregelen om deze te verbeteren.
- Strategie maken vanuit kansen: Kies drie tot vijf kansen en bedenk maatregelen om hierop in te spelen.
- Strategie maken vanuit bedreigingen: Kies drie tot vijf bedreigingen en bedenk maatregelen om de bedreigingen te elimineren.
Sneller afstuderen? Het maximale uit je scriptie halen?
Wil jij graag hulp bij het schrijven van de SWOT-analyse? Of twijfel je over je schrijfstijl en wil je graag een taalkundige redactie van je plan? En/of wil jij graag hulp bij het maken van je bronverwijzingen en de literatuurlijst? Neem dan contact op met ScriptieMaster en wordt gekoppeld aan een van onze kundige begeleiders.
Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:
Bekijk meer artikelen
Heb je vragen over dit artikel?
Laat een comment achter
Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden
Wij bieden scriptiebegeleiding aan studenten van o.a.:
Inmiddels hebben onze scriptiebegeleiders van nagenoeg iedere vol- en deeltijd opleiding in Nederland studenten mogen ondersteunen bij hun afstudeertraject! Ben je nieuwsgierig geworden welke begeleider jou het beste kan ondersteunen bij jouw specifieke opleiding, studie en onderwerp? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan. Hopelijk tot snel!
Eén reactie
Hi ik vroeg me af welk model beter werkt. De SWOT analyse of Porter’s 5 forces?