Hoe kies je een onderzoeksmethode?

Je bent pas net begonnen met het schrijven van je scriptie en staat al meteen voor een belangrijke keuze. Kies je voor kwalitatief- of kwantitatief onderzoek? Het antwoord op deze vraag bepaalt voor en groot deel de invulling van jouw scriptie. Bij het kiezen van een onderzoeksmethode moet je jezelf afvragen wat je exact wil achterhalen. Wanneer je dat in kaart hebt gebracht, wordt de keuze voor een onderzoeksmethode een stuk makkelijker.

Hulp nodig bij je scriptie?

Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
8,6
4.5/5

244

Beoordelingen

10.000+ studenten geslaagd

98% slaagt op tijd

Hbo & wo, online & offline

Scriptiebegeleiding sinds 2005

Inhoudsopgave

Kwalitatief onderzoek

Bij kwalitatief onderzoek wordt de respondent in een zo natuurlijk mogelijke omgeving gevraagd naar zijn mening of standpunt. Met deze onderzoeksmethode wordt geen hypothese aangenomen of verworpen, maar worden de resultaten van het onderzoek in woorden omschreven. Het gaat hierbij vaak om gedragingen van groepen of mensen. Kwalitatief onderzoek is dus beschrijvend en de resultaten zijn interpretaties van de onderzoeker. Hierdoor is de validiteit van kwalitatief onderzoek lastiger te waarborgen. Grote voordelen van kwalitatief onderzoek zijn dat de interviewer door kan vragen en dat de interviewer zijn ‘interview skills’ gedurende het onderzoek kan verbeteren. Het afnemen, transcriberen en verwerken van bijvoorbeeld diepte-interviews is tijdrovend. Bij de keuze voor kwalitatief onderzoek moet je bereid zijn om hier veel tijd in te steken.

Kwantitatief onderzoek

Bij kwantitatief onderzoek verzamelt de onderzoeker data om feiten te kunnen achterhalen. Zo wordt bijvoorbeeld een hypothese aangenomen of verworpen met de onderzoeksresultaten van een enquête. Onderzoeksresultaten van kwantitatief onderzoek zijn statisch en objectief, en worden vaak weergeven als percentages in grafieken of tabellen. Wanneer slechts een aantal respondenten geïnterviewd wordt, is de invloed van elke respondent in verhouding groot en kan de betrouwbaarheid van het onderzoek niet gewaarborgd worden. Het werven van respondenten kan een karwei zijn. Wanneer de onderzoekspopulatie bestaat uit 20.000 personen, zal je tussen de 265 en 375 respondenten moeten werven. Om deze respondenten te werven kan je gebruik maken van je eigen netwerk, bijvoorbeeld door een bericht te posten op Facebook of LinkedIn. Zorg dan dat je een enthousiaste tekst schrijft en dat je de respondenten beloont.

Welke methode past bij jouw onderzoek?

Wil jij inzichten krijgen en te weten komen waarom en hoe bepaalde
groepen of mensen handelen? Dan is kwalitatief onderzoek een goede
keuze. Is jouw onderzoek gericht op het achterhalen van feiten en denk
je dit met objectieve cijfers te kunnen onderbouwen? Dan is kwantitatief
onderzoek een goede keuze. Het komt bij sommige onderzoeken voor dat
beide onderzoeksmethoden worden gecombineerd.

Heb jij hulp nodig bij het bepalen van de onderzoeksmethode die het
beste bij jouw onderzoek past? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek!

Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:

Bekijk meer artikelen

Scriptie Uitbesteden - Afbeelding
Onderzoeksmethode kiezen
Professionele studiebegeleiding
Survey smeekbedes en transcribeer-haat
Professionele studiebegeleiding
Onderzoeksvraag verduidelijken

Heb je vragen over dit artikel?

Laat een comment achter

Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij bieden scriptiebegeleiding aan studenten van o.a.:

Inmiddels hebben onze scriptiebegeleiders van nagenoeg iedere vol- en deeltijd opleiding in Nederland studenten mogen ondersteunen bij hun afstudeertraject! Ben je nieuwsgierig geworden welke begeleider jou het beste kan ondersteunen bij jouw specifieke opleiding, studie en onderwerp? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan. Hopelijk tot snel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *