Vormen kwalitatief onderzoeksepaand2019-07-24T12:49:25+01:00

De verschillende vormen binnen kwalitatief onderzoek

vormen kwalitatief onderzoek blog afbeelding

Het kiezen van de juiste onderzoeksmethode is niet eenvoudig. Wil je iets verklaren, dan is kwantitatief onderzoek een logische keuze. Maar wanneer je de onderzoekseenheden wilt leren begrijpen, ligt kwalitatief onderzoek voor de hand. Maar zelfs binnen één onderzoeksmethode zijn er verschillende manieren waarop je data kunt verzamelen. In de blog van deze week omschrijf ik de verschillende vormen van kwalitatief onderzoek.

Het diepte-interview

Een methode die door veel onderzoekers gebruikt wordt is het diepte-interview. De interviewer spreekt met één respondent tegelijk en maakt wenselijk een digitale opname van het interview. Van tevoren wordt er een vragen- of topiclijst gemaakt. Een vragenlijst geeft de interviewer meer structuur en houvast. In alle interviews zullen dan grotendeels dezelfde vragen gesteld worden. Een topiclijst is minder gestructureerd dan een vragenlijst. Een dergelijke lijst geeft meer flexibiliteit aan de interviewer. Zo kan de interviewer bijvoorbeeld dieper ingaan op de expertise van de respondent, wanneer dit relevant is. Na afloop van het diepte-interview wordt dit getranscribeerd en gecodeerd.

De focusgroep

Het doel van een focusgroep is om van één duidelijk onderwerp de meningen van verschillende representatieve respondenten te verzamelen. Bij deze methode wordt een interview afgenomen met meerdere respondenten tegelijkertijd. De vraagstelling van de focusgroep komt overeen met de vraagstelling tijdens diepte-interviews. Met als toevoeging dat tijdens de focusgroep de nadruk ligt op de interactie tussen respondenten. Een discussie waar goede argumenten gebruikt worden is het uiteindelijke doel. Gemiddeld bestaat een focusgroep uit 5 tot 7 respondenten. Naast de respondenten is ook een gespreksleider- en een persoon die de respondenten welkom heet aanwezig. Het samenstellen en samenbrengen van een focusgroep is niet eenvoudig. Daarnaast kan het maken van een representatieve focusgroep prijzig zijn. Houd hier als onderzoeker rekening mee.

Etnografische studie

Bij deze onderzoeksmethode wordt de etnograaf voor een langere periode onderdeel van de groep die onderzocht wordt. Dit kan bijvoorbeeld een groep supporters zijn, een studentencorps, enzovoorts. Tijdens deze periode zal de etnograaf het gedrag van individuen- en de groep als geheel analyseren, aandachtig luisteren naar wat gezegd wordt en gerichte vragen stellen. Daarnaast is het mogelijk dat relevante documenten als onderzoekseenheid gelden. De etnograaf wordt in veel gevallen geïntroduceerd door een vertrouwenspersoon. Voordat dit gebeurt moet de etnograaf (in overleg met de vertrouwenspersoon) beslissen of zijn rol bekend wordt gemaakt aan de groep die onderzocht wordt. Dit kan namelijk het gedrag binnen de groep beïnvloeden, waardoor de onderzoeksresultaten niet representatief zijn. Bij deze onderzoeksmethode is het van belang dat de etnograaf de context van de cultuur van de onderzoeksgroep begrijpt, en zijn eigen culturele normen kan ‘uitschakelen’.

Het toepassen van triangulatie

Triangulatie betekent dat de onderzoeker meerdere bronnen van data gebruikt, zodat bevindingen dubbel gecheckt worden. Een voorbeeld hiervan is, dat naar aanleiding van een focusgroep, een expert geïnterviewd wordt. Het doel hiervan is om een bepaald standpunt te bevestigen of verwerpen. Door triangulatie toe te passen, wordt de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten gewaarborgd. De onderzoeker kan resultaten uit het kwalitatief onderzoek ook bevestigen door secundaire data te analyseren, of door kwantitatief onderzoek uit te voeren. Ook in dit geval spreekt men van triangulatie.

Heb jij moeite met het kiezen van de juiste onderzoeksmethode? Of kan je hulp gebruiken met redigeren of de data-analyse? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Vul de velden hieronder in en wij nemen uiterlijk binnen 1 werkdag contact met je op!

Vul je gegevens in en vervolgens nemen wij op werkdagen binnen 1 uur contact met je op om een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek in te plannen. In dit gesprek kijkt een van onze scriptie-experts in welke fase van het scriptietraject je bent, waar je tegenaan loopt en tot slot hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat je jouw scriptie goed afrondt. Je kunt ons ook direct bellen via 010 – 714 23 43 of een WhatsApp bericht sturen naar 06 43 247 310.

  • Kantoorlocatie:
    Marconistraat 16
    3029 AK Rotterdam

  • 010 – 714 23 43

  • 0643952716

  • info@scriptiemaster.nl

  • Maandag – Vrijdag: 9:00 – 17:00





Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten