Het voorwoord in de scriptie
In de meeste scripties die ik begeleid en/of lees staat een voorwoord. De inhoud daarvan loopt nogal uiteen. Van de reden tot het schrijven van de scriptie en een summier bedankje aan de begeleider, de ouders en de vriend of vriendin tot aan een uitgebreid dankwoord aan alle personen die op een of andere manier hebben bijgedragen aan het tot stand komen van de scriptie. Dit laatste omvat dan ook de personen van het bedrijf waar het afstudeeronderzoek heeft plaatsgevonden en soms kom ik ook een dankbetuiging tegen die gericht is aan een hogere macht.
Is het opnemen van een dankwoord nu “verplicht” of wordt dit geheel overgelaten aan de auteur? En als het min of meer geëist wordt, wat moet daar dan eigenlijk in staan? Heb jij na het lezen van deze blog nog steeds dringende vragen? Neem dan contact met ons op!
Hulp nodig bij je scriptie?
Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.
10.000+ studenten geslaagd
98% slaagt op tijd
Hbo & wo, online & offline
Scriptiebegeleiding sinds 2005
Inhoudsopgave
Wat het eerste aangaat: is het voorwoord een verplicht nummer?
Wat me altijd opvalt is het ontbreken van een voorwoord. Dan is voor mijn gevoel de scriptie niet compleet. Dus ik vind wel dat een voorwoord op zijn plaats is. Verplicht is dan wat sterk uitgedrukt, maar het wordt in mijn optiek sterk aanbevolen. Voor mij geeft het ontbreken van een voorwoord een signaal dat de student alleen maar wil afstuderen om het diploma te halen (vanwege een al begonnen baan) of dat er dingen in het proces zijn gebeurd die de student niet wil vertellen. Je kunt dan beter een neutraal voorwoord schrijven dan geen voorwoord.
Dit gezegd hebbende komt natuurlijk de tweede vraag wat er in het voorwoord aan de orde dient te komen. Niet uitweiden over de inhoud, dat lezen we verderop in de scriptie wel. Voorts vind ik dat een voorwoord beknopt moet zijn. Ik krijg altijd een ongemakkelijk gevoel bij een voorwoord dat enkele pagina’s beslaat; dat zie je nog weleens in studieboeken, waarbij uitgebreid wordt ingegaan op de wijzigingen ten opzichte van de vorige druk van het boek. Dit laatste in natuurlijk niet aan de orde bij een scriptie.
Maar wat dan wel? Het is voor de lezer interessant om te lezen waarom de student dit onderwerp heeft gekozen en voor wie het relevant zou kunnen zijn om het te lezen.
Een bedankje aan de begeleider is op zijn plaats, maar als de relatie met de begeleider niet optimaal geweest is wordt zo’n bedankje een verplicht nummer waar de student niets van meent en de begeleider voelt dat het niet oprecht is. Ik lees vaak scripties waarvan ik de achtergrond ken en dat wordt niet weerspiegeld in het voorwoord, in de zin van het mooier weergeven als de realiteit rechtvaardigt. Het wordt als een grafrede; over de gestorvenen niets dan goeds. Probeer het in dat geval neutraal te houden, niet positief en niet negatief.
Aan de andere kant maak ik vaak met de student een heel traject door en zie ik de student groeien. We hebben samen geworsteld en de student heeft er iets goeds van gemaakt. Het is goed om te lezen dat mijn begeleiding daartoe heeft bijgedragen.
Wat ik kan waarderen in het voorwoord is dat studenten af en toe een tipje van de achtergrondsluier oplichten van het proces en de omstandigheden waaronder de scriptie geschreven is. Dat bevat soms voor mij compleet nieuwe dingen waardoor ik de scriptie in een ander perspectief ga zien en ik een toenemende bewondering krijg voor de student.
Zo lees ik weleens dat de student een zeer hechte band heeft met zijn/haar broer of zus, dat het schrijven van de scriptie de scriptant teveel heeft weggehouden van zijn/haar pasgeboren kindje, dat de ouders van de student letterlijk en figuurlijk alles hebben gegeven om de studie van hun zoon of dochter mogelijk te maken. En niet in de laatste plaats wordt een hartsvriend(in) extra in het zonnetje gezet. Ook vind ik het interessant om te lezen dat de student ergens in een ver land heeft gewoond en gestudeerd en voor de laatste fase naar Nederland is gekomen met alle problemen en aanpassingen van dien.
In het voorwoord komt er in feite een stukje privéinformatie in de scriptie staan. Dat is de reden dat ik wat terughoudend ben met het aangeven wat erin zou moeten staan. Privéinformatie is van de student zelf en daar heb ik niets mee te maken, anderzijds plaatst het de scriptie in een ander daglicht waardoor mijn begrip voor (de problemen van) de student groter wordt.
Ik eindig met een uitspraak van Elbert Hubbard
“Geef nooit uitleg. Je vrienden begrijpen je wel en je vijanden geloven je toch niet”
Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:
Heb je vragen over dit artikel?
Laat een comment achter
Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden
Bekijk meer artikelen
Heb je vragen over dit artikel?
Laat een comment achter
Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden