Scriptieonderwerp: interesting for you, relevant to others.

Een scriptieonderwerp kiezen is niet altijd eenvoudig, lees hier een aantal tips voor het kiezen van je onderwerp!

Hulp nodig bij je scriptie?

Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
8,6
4.5/5

244

Beoordelingen

10.000+ studenten geslaagd

98% slaagt op tijd

Hbo & wo, online & offline

Scriptiebegeleiding sinds 2005

Inhoudsopgave

Scriptieonderwerp

Het kiezen van een scriptieonderwerp is niet altijd eenvoudig. De ene student heeft vanaf het begin duidelijk voor ogen wat het onderwerp zal zijn, voor de ander is het een groot vraagteken. Er speelt van alles door je hoofd bij het nadenken over een onderwerp; een en ander moet voldoen aan de eisen van de opleiding, het moet ergens goed voor zijn, het moet een voldoende worden, het heeft een tijdslimiet, het is een noodzakelijk kwaad (?), moet afgebakend zijn, het diploma moet gehaald worden, bepaalde onderwerpen vallen niet binnen de criteria van de opleiding, andere onderwerpen zijn min of meer verplicht et cetera. Dit mag dan allemaal waar zijn, maar aan twee eisen moet een scriptie vanaf het begin voldoen.

Ten eerste moet je het leuk vinden. Dit geldt voor heel veel dingen in het leven. Je moet iets kiezen dat je boeit omdat je anders teveel tijd kwijt bent met iets wat je niet leuk vindt en dat gaat je vroeger of later opbreken. Het is als het gezegde “van je hobby je werk maken”. Op deze manier heb je niet door dat het werk is en de tijd zal voorbij vliegen. Zo is het ook met een scriptieonderwerp. Als het je interesseert, dan maakt het niet uit dat je er de nodige uren in moet stoppen; het gaat als het ware vanzelf. Zie het maar als sporten of een leuke film kijken. Kortom, een scriptieonderwerp moet “interesting for you” zijn.

scriptieonderwerp-kiezen-afbeelding

Ten tweede moet er iemand zijn die zit te wachten op de uitkomst van je onderzoek. Who wants to know? Dat kan van belang zijn voor een bedrijf dat een probleem heeft, een discussie over een maatschappelijk probleem waaraan jij een bijdrage gaat leveren, een onderzoek in Amerika dat nog niet is uitgevoerd in Nederland, een groot project of onderzoek waaraan jij gaat deelnemen. De scriptie moet dus van belang zijn voor iemand anders dan jouw begeleider of jezelf. Dat noemen we “relevant to others”. Als er niemand is die het onderwerp belangrijk vindt behalve jij zelf, moet je serieus gaan nadenken over een ander onderwerp.

Als je geen idee hebt over een onderwerp kun je gaan kijken naar actuele nieuwsberichten, luisteren wat je op school of je werk hoort, kijken naar vakken die je op school gevolgd hebt en kijken of je dit interesseert, samen met een studiegenoot eens brainstormen of “out of the box” denken. Je moet op zoek naar een trigger. Dit kan van alles zijn en moet je op een bepaald spoor zetten van een onderwerp dat je interessant vindt. Dit is de eerste voorwaarde die hiervoor genoemd is. Vervolgens moet je kijken of dit onderwerp het onderzoeken waard is; wordt het probleem dat je ontdekt hebt door meer mensen onderkent en kun je een bijdrage leveren aan de analyse en/of oplossing daarvan? Als dat zo is voldoe je aan de tweede voorwaarde.

Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:

Heb je vragen over dit artikel?

Laat een comment achter

Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk meer artikelen

Afstudeercoach afbeelding - Vrouw met hoofd in handen
Scriptie tips deel 2
Afstudeercoach afbeelding - Vrouw met hoofd in handen
Wie zich brandt, moet op de blaren zitten
Scriptie stappenplan

Heb je vragen over dit artikel?

Laat een comment achter

Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *