Respondenten kwalitatief onderzoeksepaand2019-07-18T15:02:13+01:00

Heb je genoeg respondenten?

Heb je genoeg respondenten?
Een aantal weken geleden schreef ik in een blog welke technieken er zijn om respondenten te verzamelen. Echter, zijn deze methoden vooral geschikt voor kwalitatief onderzoek. Maar er zijn ook veel mensen die kwantitatief onderzoek uitvoeren voor hun scriptie. Wanneer je kwantitatief onderzoek uitvoert, heb je een grotere kwantiteit aan respondenten nodig. In de blog van deze week vertel ik hoe je genoeg respondenten voor je kwantitatieve onderzoek vindt.

Berekening van de steekproefgrootte

De exacte formule voor het berekenen van je steekproefgrootte zal ik je besparen. Als je via Google zoekt, vind je snel meerdere calculators, die jouw steekproefgrootte vaststellen. Wat is het handig om te weten welke parameters er gebruikt worden. Het gaat om de grootte van de populatie, de foutenmarge (meestal 2%), het betrouwbaarheidsniveau (meestal 95%). Nu weet je hoeveel respondenten je nodig hebt. Als je de enquête bijvoorbeeld per post verstuurd moet je wel rekening met het responspercentage houden. Het responspercentage ligt meestal rond de 20%. Een voorbeeld ter indicatie: als je een uitspraak wil doen over de gemiddelde Nederlander, met een foutenmarge van 2% en 95% betrouwbaarheidsniveau, heb je 2.401 respondenten nodig.

Nu duidelijk is hoe je jouw steekproefgrootte bepaalt, gaan we verder naar de tips om respondenten te werven.

Gebruik je eigen netwerk

Als eerst moet je altijd je eigen netwerk gebruiken. Plaats bijvoorbeeld een oproep op Facebook en LinkedIn. Maar je kan ook een e-mail sturen naar al je vrienden en kennissen. Schrijf je jouw scriptie in opdracht van een bedrijf? In dit geval is het verstandig om het netwerk van het bedrijf te raadplegen.

Overige platformen

Online zijn er vele platformen waar je respondenten kan vinden. Sommige moet je voor betalen, maar er zijn ook platformen die gratis zijn. Via Thesistools kan je niet alleen een enquête aanmaken, maar je kan ook tegen betaling gebruik maken van het enquêtepanel. Wil je liever niet betalen voor respondenten, dan kan je gebruik maken van Surveyswap of Surveystudent.

Facebookgroepen

Op Facebook zijn ontelbaar veel groepen waarin je jouw enquête kan plaatsen. Maar het is juist belangrijk dat je groepen kiest die resultaat opleveren. Ten eerste kan je jouw survey in de groep van jouw studie plaatsen. Maar er zijn ook creatievere manieren om mensen die binnen jouw steekproef vallen via Facebook te benaderen. Zoek simpelweg groepen die binnen jouw doelgroep passen en plaats hier een oproep in.

Beloningen zijn handig en gevaarlijk

Om het responspercentage te verhogen kan je een beloning uitreiken. Zo kan je bijvoorbeeld een cadeaubon onder elke 50 respondenten verdelen. Dit is een effectieve manier om meer ingevulde enquêtes te krijgen, en wordt veel op Facebook gebruikt. Helaas is het ook gevaarlijk. Je wil namelijk dat de antwoorden een ware representatie zijn van wat de respondenten voelen, denken of doen. Je wil juist niet dat de respondent de enquête alleen maar invult omdat er misschien iets tegenover staat.

Heb jij moeite met het schrijven van je scriptie? Of met een onderdeel zoals redigeren of data-analyse? Schrijf je nu in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Vul de velden hieronder in en wij nemen uiterlijk binnen 1 werkdag contact met je op!

Vul je gegevens in en vervolgens nemen wij op werkdagen binnen 1 uur contact met je op om een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek in te plannen. In dit gesprek kijkt een van onze scriptie-experts in welke fase van het scriptietraject je bent, waar je tegenaan loopt en tot slot hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat je jouw scriptie goed afrondt. Je kunt ons ook direct bellen via 010 – 714 23 43 of een WhatsApp bericht sturen naar 06 43 247 310.

  • Kantoorlocatie:
    Marconistraat 16
    3029 AK Rotterdam

  • 010 – 714 23 43

  • 0643952716

  • info@scriptiemaster.nl

  • Maandag – Vrijdag: 9:00 – 17:00





Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten