Onderzoeksmethode kiezensepaand2019-07-18T15:24:58+01:00

Hoe kies je een onderzoeksmethode?

Hoe kies je een onderzoeksmethode?

Je bent pas net begonnen met het schrijven van je scriptie en staat al meteen voor een belangrijke keuze. Kies je voor kwalitatief- of kwantitatief onderzoek? Het antwoord op deze vraag bepaalt voor en groot deel de invulling van jouw scriptie. Bij het kiezen van een onderzoeksmethode moet je jezelf afvragen wat je exact wil achterhalen. Wanneer je dat in kaart hebt gebracht, wordt de keuze voor een onderzoeksmethode een stuk makkelijker. 

Kwalitatief onderzoek

Bij kwalitatief onderzoek wordt de respondent in een zo natuurlijk mogelijke omgeving gevraagd naar zijn mening of standpunt. Met deze onderzoeksmethode wordt geen hypothese aangenomen of verworpen, maar worden de resultaten van het onderzoek in woorden omschreven. Het gaat hierbij vaak om gedragingen van groepen of mensen. Kwalitatief onderzoek is dus beschrijvend en de resultaten zijn interpretaties van de onderzoeker. Hierdoor is de validiteit van kwalitatief onderzoek lastiger te waarborgen. Grote voordelen van kwalitatief onderzoek zijn dat de interviewer door kan vragen en dat de interviewer zijn ‘interview skills’ gedurende het onderzoek kan verbeteren. Het afnemen, transcriberen en verwerken van bijvoorbeeld diepte-interviews is tijdrovend. Bij de keuze voor kwalitatief onderzoek moet je bereid zijn om hier veel tijd in te steken.

Kwantitatief onderzoek

Bij kwantitatief onderzoek verzamelt de onderzoeker data om feiten te kunnen achterhalen. Zo wordt bijvoorbeeld een hypothese aangenomen of verworpen met de onderzoeksresultaten van een enquête. Onderzoeksresultaten van kwantitatief onderzoek zijn statisch en objectief, en worden vaak weergeven als percentages in grafieken of tabellen. Wanneer slechts een aantal respondenten geïnterviewd wordt, is de invloed van elke respondent in verhouding groot en kan de betrouwbaarheid van het onderzoek niet gewaarborgd worden. Het werven van respondenten kan een karwei zijn. Wanneer de onderzoekspopulatie bestaat uit 20.000 personen, zal je tussen de 265 en 375 respondenten moeten werven. Om deze respondenten te werven kan je gebruik maken van je eigen netwerk, bijvoorbeeld door een bericht te posten op Facebook of LinkedIn. Zorg dan dat je een enthousiaste tekst schrijft en dat je de respondenten beloont.

Welke methode past bij jouw onderzoek?

Wil jij inzichten krijgen en te weten komen waarom en hoe bepaalde groepen of mensen handelen? Dan is kwalitatief onderzoek een goede keuze. Is jouw onderzoek gericht op het achterhalen van feiten en denk je dit met objectieve cijfers te kunnen onderbouwen? Dan is kwantitatief onderzoek een goede keuze. Het komt bij sommige onderzoeken voor dat beide onderzoeksmethoden worden gecombineerd.

Heb jij hulp nodig bij het bepalen van de onderzoeksmethode die het beste bij jouw onderzoek past? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek!

Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Vul de velden hieronder in en wij nemen uiterlijk binnen 1 werkdag contact met je op!

Vul je gegevens in en vervolgens nemen wij op werkdagen binnen 1 uur contact met je op om een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek in te plannen. In dit gesprek kijkt een van onze scriptie-experts in welke fase van het scriptietraject je bent, waar je tegenaan loopt en tot slot hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat je jouw scriptie goed afrondt. Je kunt ons ook direct bellen via 010 – 714 23 43 of een WhatsApp bericht sturen naar 06 43 247 310.

  • Kantoorlocatie:
    Marconistraat 16
    3029 AK Rotterdam

  • 010 – 714 23 43

  • 0643952716

  • info@scriptiemaster.nl

  • Maandag – Vrijdag: 9:00 – 17:00





Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten