Scriptie resultaten: presenteer je gegevens

Tijdens de data-verzameling van het afstudeeronderzoek worden de meeste studenten erg enthousiast. Jij waarschijnlijk ook. Het abstracte, theoretische deel ligt achter je en eindelijk mag je de praktijk betreden. Experimenten uitvoeren, sleutelfiguren interviewen, enquêteren, geo-tracken, noem maar op. Als er met zoveel ijver gewerkt wordt, ontstaat er al snel een schat aan informatie. En wat doe je daar dan mee? Kan je al je data en gegevens ‘zomaar’ opschrijven? Zijn dat dan je scriptie resultaten? In dit blog geef ik een paar algemene principes voor het presenteren van de resultaten in je scriptie.

Hulp nodig bij je scriptie?

Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
8,6
4.4/5

352

Beoordelingen

10.000+ studenten geslaagd

98% slaagt op tijd

Hbo & wo, online & offline

Scriptiebegeleiding sinds 2005

Inhoudsopgave

Scriptie resultaten of ruwe data?

Het allereerste dat je moet beseffen, is dat de scriptie resultaten niet hetzelfde zijn als ruwe data. Alle cijfers die je gevonden hebt, de interviews die je getranscribeerd hebt of de enquêtes die je ingevoerd hebt, daar moet nog iets mee gebeuren. Je moet uitvinden wat die data of gegevens betekenen. Deze scriptie resultaten zijn ruwe data waar in de tekst betekenis aangegeven is.

scriptie-resultaten-afbeelding

Een voorbeeld.

Je hebt supermarktbezoekers gevraagd naar hun keuze voor een bepaalde supermarkt en persoon A zegt: “Nou ja… Zie je… Als ik naar supermarkt X ga, dan doe ik daar een kwartier langer over om te komen. Dus ja, dan is supermarkt Y wel zo makkelijk.” Deze quote is de ruwe data. Het resultaat is dat supermarktbezoekers de keuze voor een bepaalde supermarkt maken op basis van bereikbaarheid. Waarbij bereikbaarheid in dit geval betekent ‘de reistijd die ze kwijt zijn’. Kortom, je moet de gegevens vertalen tot zeer concrete informatie die je ook op andere situaties kunt toepassen. De persoon uit het voorbeeld maakt de keuze voor supermarkt Y, omdat de andere supermarkt een kwartier verder is. Dat is heel specifiek en uniek. De vertaling ‘de bereikbaarheid van een supermarkt gemeten in reistijd’, is toepasbaar op andere mensen.

Gegevens en data onderling koppelen

Maar je kunt toch niet op basis van één quote zeggen dat de bereikbaarheid gemeten in reistijd bepalend is voor het supermarktbezoek en dat dit algemeen geldend is? Nee, dat klopt. In principe geldt die conclusie alleen voor persoon A. Daarom is het belangrijk om gegevens te koppelen. Als je meerdere interviews gehouden hebt, moet je de informatie uit die interviews samen behandelen. En als je naast interviews met bezoekers, bij supermarkten hebt nagevraagd uit welk postcodegebied hun bezoekers komen, dan kun je ook die gegevens met elkaar koppelen. Trek dus zoveel mogelijk verbanden tussen al je gevonden data of gegevens om tot betekenisvolle scriptie resultaten te komen.

Gegevens en data koppelen aan de theorie

Daarnaast is het in het resultatenhoofdstuk van belang om de koppeling te maken tussen de resultaten en het theoretisch kader. Als we bij het supermarktvoorbeeld blijven: had je het resultaat dat bereikbaarheid (gemeten in reistijd) bepalend is voor de supermarktkeuze ook verwacht op basis van de theorie? En als dat niet zo is, hoe komt dat dan? Gaat de gevonden theorie bijvoorbeeld over supermarktbezoek in Amerika en in hoeverre is dat dan vergelijkbaar met de Nederlandse situatie? Door in het resultatenhoofdstuk alvast een koppeling naar de theorie te maken, hoef je in de conclusie straks die tussenstap niet meer te maken. Je kunt in de conclusie dan meteen tot de kern komen.

Probleem: de gevonden theorie geeft geen verklaring voor mijn scriptie resultaten

Soms vindt je resultaten die je niet verwacht had en ook niet kunt verklaren op basis van de theorie. Moet je het daar dan bij laten zitten? Zeker niet. Duik eerst opnieuw in de theorie. Je weet in dit stadium van je scriptie meer dan aan het begin van het proces. Misschien lukt het je nu alsnog relevante theorie te vinden die je moet opnemen in het theoretisch kader. Als je echt niets kunt vinden om je resultaat te verklaren en het resultaat is geen meetfout, of redenatiefout in de keuze voor een methode geweest, dan kun je proberen zelf te redeneren hoe dit afwijkende resultaat verklaard kan worden. Het is een kans om theorievormend te werk te gaan.

Probleem: ik had bepaalde verwachtingen op basis van de theorie, maar deze komen niet uit mijn onderzoek

De horror die studenten ervaren als ze verwacht hadden dat de praktijk zou zijn als de theorie, maar niets van de theorie terugvinden. Dan heb je dus helemaal geen resultaten?! Dan is je onderzoek dus voor niets geweest? Als je een goede aanleiding hebt om jouw onderzoek te houden, dan is je onderzoek nooit voor niets geweest. Als jouw case niet overeenkomt met de theorie, dan is dat ook een resultaat! Namelijk het resultaat dat de theorie niet in alle gevallen geldend is. Dit kan betekenen dat er misschien wel nieuwe theorie nodig is. Dus raak niet in paniek als je ‘geen resultaten’ hebt. Probeer te verklaren hoe het mogelijk is dat de theorie in het geval van jouw case niet geldig is en trek je eigen conclusies.

Hoe dik moet het resultatenhoofdstuk zijn en hoe presenteer ik de gegevens?

De tekst van je resultatenhoofdstuk zou ongeveer net zo lang moeten zijn als je theoretisch kader. Dat betekent doorgaans dat je niet klakkeloos al je resultaten kunt opschrijven. Als je mijn blogs trouw gelezen hebt, dan voel je hem al aankomen: je moet ook hier onderscheid maken tussen interessant en relevant. Oftewel, helpt de gevonden data om de hoofd- en deelvragen te beantwoorden? Is het antwoord ‘ja’, dan moet het zeker een plekje krijgen in het resultatenhoofdstuk.

Begin het hoofdstuk met een kort beschrijvend overzicht van de gevonden resultaten, data en gegevens. Zie dit als een samenvatting in vogelvlucht van jouw resultaten. Vervolgens kun je dieper op de resultaten in gaan. Besteed extra aandacht aan wat naast relevant ook bijzonder interessant is. Probeer ook te spelen met figuren en tabellen. Je bent niet gebonden aan tekst om je verhaal te vertellen. Een foto, figuur of tabel kan soms veel beter overbrengen wat je bedoelt dan alleen tekst.

Je kunt het hoofdstuk ordenen op basis van je deelvragen, maar durf ook op een andere manier naar de resultaten te kijken. Omdat je al zo lang bezig bent met je eigen onderzoek, weet je vaak wel waar de resultaten heen gaan. Schrijf voor jezelf puntsgewijs op wat volgens jou de belangrijkste, meest relevante en meest interessante resultaten zijn. Bouw je hoofdstuk hier omheen op. Zet deze superresultaten in de spotlight en ondersteun ze met figuren of quotes. Dan maak je de lezer net zo enthousiast over jouw onderzoek en scriptie als je zelf bent.

Marije

Marije

Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:

Bekijk meer artikelen

hypothese formuleren
Implementatieplan
Analysevinder: Welke analyse bij welke data en variabelen?

Heb je vragen over dit artikel?

Laat een comment achter

Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij bieden scriptiebegeleiding aan studenten van o.a.:

Inmiddels hebben onze scriptiebegeleiders van nagenoeg iedere vol- en deeltijd opleiding in Nederland studenten mogen ondersteunen bij hun afstudeertraject! Ben je nieuwsgierig geworden welke begeleider jou het beste kan ondersteunen bij jouw specifieke opleiding, studie en onderwerp? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan. Hopelijk tot snel!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *