Zo wordt het focusgroep gesprek een succes!

De onderzoeksresultaten die uit een focusgroep gesprek voortkomen worden vaak als zeer waardevol gezien. Je kan namelijk een nauwkeurig geselecteerd gezelschap laten discussiëren over onderwerpen die binnen jouw onderzoeksgebied vallen. Echter, klinkt dit eenvoudiger dan dat het is. De totstandkoming- en het uitvoeren van het gesprek is namelijk zeer complex. In de blog van deze week bespreek ik alle ins en outs van het focusgroep gesprek.

Hulp nodig bij je scriptie?

Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
8,6
4.4/5

352

Beoordelingen

10.000+ studenten geslaagd

98% slaagt op tijd

Hbo & wo, online & offline

Scriptiebegeleiding sinds 2005

Inhoudsopgave

Zo wordt het focusgroep gesprek een succes!

Wat houdt het focusgroep gesprek in?

Het focusgroep gesprek is een kwalitatieve onderzoeksmethode. De groep bestaat meestal uit 6 tot 13 personen. Wanneer de groep te klein is, komt het gesprek niet natuurlijk op gang. Een te grote groep kan chaos creëren. Het is van belang dat het een homogene groep is. Wanneer leden van de groep haaks tegenover elkaar staan, loop je het risico dat een groot gedeelte van de tijd besteed wordt aan discussiëren. In de meeste gevallen zijn er twee interviewers aanwezig. De een zorgt ervoor dat alles goed wordt opgenomen en maakt eventueel aantekeningen. De tweede interviewer begeleidt het gesprek in de juiste banen. De doelstellingen van het gesprek mogen immers niet uit het oog verloren raken. Hierdoor verloopt het gesprek semigestructureerd.

Bereid je goed voor

Het is van essentieel belang dat je als interviewer goed voorbereid bent op de focusgroep. Dit doe je als eerst door jezelf te vragen wat je wilt achterhalen. Je moet weten waar je de nadruk op wilt leggen tijdens het gesprek. Pas wanneer dit duidelijk is, kan je een topiclijst opstellen. In de topiclijst is omschreven welke onderwerpen je tijdens het gesprek gaat behandelen. Het is aan te raden om de topics voor aanvang van het gesprek uit je hoofd te kennen. Voordat je begint met het werven van de respondenten is het van belang dat je een geschikte locatie hebt gekozen. De locatie moet groot genoeg zijn, maar moet ook goed bereikbaar zijn. Wanneer je de respondenten uitnodigt moet je ook de incentive noemen. Dit kan de potentiele respondent namelijk over de streep trekken.

Laat het gesprek soepel verlopen

Het is eindelijk zo ver. Het focusgroep gesprek gaat beginnen. Als interviewer heb je de grootste invloed op het verloop van het interview. Zet direct de juiste toon door de respondenten warm welkom te heten. Bied ze bijvoorbeeld koffie en koek aan. Is het publiek wat jonger mag het best een biertje zijn. Vervolgens is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen. Doe dit door de respondenten te vertellen hoe het programma eruitziet, de belangrijkste gedragsregels door te nemen en door de juiste context te schetsen. Tijdens het interview zelf houd je de controle door in te grijpen wanneer er teveel van de kern wordt afgeweken, of door op de juiste momenten door te vragen. Let op dat je dit tactvol doet. Je wilt namelijk een situatie creëren waarin de respondent zich op zijn gemak voelt

Analyseer de onderzoeksresultaten

Het analyseren van het focusgroep gesprek is een flink karwei. De eerste stap is namelijk het transcriberen van het hele gesprek. Dit wordt lastig gemaakt doordat er meerdere sprekers zijn, die ook nog eens door elkaar praten. Voor het analyseren van de onderzoeksresultaten gebruik ik het liefst het programma ATLAS.ti. Met behulp van dit programma is het eenvoudig om uitspraken aan elkaar te koppelen en hier gedachtewebben of processen van te maken. Daarnaast kan je met memo’s intonatie of emotie benadrukken. In een vorige blog heb ik ook andere programma’s omschreven waarmee je kwalitatieve onderzoeksresultaten kan analyseren.

Heb jij moeite met het schrijven van je scriptie? Of met een onderdeel zoals redigeren of data-analyse? Schrijf je nu in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:

Bekijk meer artikelen

hypothese formuleren
Implementatieplan
Analysevinder: Welke analyse bij welke data en variabelen?

Heb je vragen over dit artikel?

Laat een comment achter

Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij bieden scriptiebegeleiding aan studenten van o.a.:

Inmiddels hebben onze scriptiebegeleiders van nagenoeg iedere vol- en deeltijd opleiding in Nederland studenten mogen ondersteunen bij hun afstudeertraject! Ben je nieuwsgierig geworden welke begeleider jou het beste kan ondersteunen bij jouw specifieke opleiding, studie en onderwerp? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan. Hopelijk tot snel!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *