5 strategieën voor een logische flow in je scriptie inleiding
Een logische flow in je scriptie inleiding zorgt ervoor dat jouw boodschap goed overkomt en nodigt de lezer uit om na de inleiding verder te lezen.
Hulp nodig bij je scriptie?
Vul je gegevens in voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.
10.000+ studenten geslaagd
98% slaagt op tijd
Hbo & wo, online & offline
Scriptiebegeleiding sinds 2005
Inhoudsopgave
Als scriptieschrijver is het jouw verantwoordelijkheid dat de lezer de logische flow van jouw betoog herkent. Dit begint al bij het structureren van de inleiding in logische stappen of tussenkoppen. Maar dan ben je er nog niet. Los van deze structuur zijn er namelijk een aantal strategieën om een tekst een logische flow te geven, zodat jouw betoog logisch en prettig leesbaar overkomt. Het handige naslagwerk ‘Writing Scientific Research Articles’ (Cargill & O’Connor 2014) geeft ons vijf strategieën hiervoor:
Strategie 1: Introduceer ideeën altijd
Ideeën die je voor het eerst beschrijft in je scriptie mogen nooit uit de lucht komen vallen. Gebruik daarom informatieve titels, koppen en subkoppen om de verwachtingen voor de lezer neer te scheppen. Voldoe vervolgens zo snel mogelijk aan deze verwachtingen om een logische flow te creëren en te voorkomen dat de lezer de draad kwijtraakt. Dit doe je onder meer door alinea’s te beginnen met een topic sentence om het kernpunt van de alinea aan te geven. Een topic sentence kan ook gebruikt worden om de volgende alinea met de voorafgaande alinea te verbinden.
Strategie 2: Schrijf van algemene informatie naar specifiekere informatie
De lezer verwacht eerst algemene informatie te lezen over een onderwerp voordat hij of zij specifiekere informatie, details of voorbeelden tegenkomt. Dus geen algemene zinnen aan het eind of specifieke zinnen aan het begin van een alinea plaatsen.
Strategie 3: Plaats oude (of gegeven) informatie voor nieuwe informatie
Een sandwich van oude en nieuwe informatie kan een scriptie inleiding moeilijk volgbaar maken. Probeer dus zoveel mogelijk de logische volgorde aan te houden van oude informatie vóór nieuwe informatie. Een voorbeeld:
Versie A: Bij chronische stress komt er steeds meer cortisol vrij. Een te hoge productie daarvan beschadigt de hippocampus, welke een cruciale rol speelt bij leren en geheugenprocessen.
Versie B: Bij chronische stress komt er steeds meer cortisol vrij. De hippocampus, welke een cruciale rol speelt bij geheugenprocessen, beschadigt door een te hoge productie daarvan.
Versie B is een voorbeeld van hoe het niet moet (sandwich). De informatie uit de eerste zin (oude informatie) is bij het lezen van de tweede zin bekend. Het zou dus logischer zijn om hier meteen op in te haken, zoals bij versie A gebeurd, in plaats van het tussendoor beschrijven van nieuwe informatie (over de hippocampus en zijn rol rol bij geheugenprocessen) alvorens terug te verwijzen naar de eerste zin.
Strategie 4: Maak een verbinding tussen zinnen binnen de eerste 7 tot 9 woorden
Een andere manier om het verschil tussen de voorbeelden hierboven te beschrijven is de hoeveelheid woorden die de lezer tegenkomt voordat in de tweede zin wordt terugverwezen naar de eerste zin (de oude informatie). In versie A komt de lezer slecht vier worden tegen voordat wordt terugverwezen met het woord daarvan, terwijl de lezer in versie B maar liefst 15 woorden leest om ditzelfde verwijswoord tegen te komen. Het binnen zeven tot negen woorden verwijzen binnen een zin verbeterd de leesbaarheid, oftewel het gemak waarmee de lezer de gepresenteerde informatie verwerkt.
Strategie 5: Probeer het werkwoord en het onderwerp in de eerste 7 tot 9 woorden van een zin op te nemen
Zinnen met erg lange onderwerpen en korte werkwoorden aan het eind noemen we top-heavy sentences. Dergelijke zinnen kunnen moeilijk te volgen zijn. Probeer het werkwoord en het onderwerp in de eerste 7 tot 9 woorden van een zin op te nemen om een zin beter leesbaar te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door lange onderwerpen (zoals opsommingen) naar het eind van de zin te halen.
Deze blogpost is geïnspireerd op eigen ervaringen als student, onderzoeker, blogger en scriptiebegeleider alsmede op hoofdstuk 8 ‘The Introduction’ uit ‘Writing Scientific Research Articles: Strategy and Steps‘ van Margaret Cargill en Patrick O’Connor (2009).
Sneller afstuderen? Het maximale uit je scriptie halen?
Maak gebruik van de scriptiehulp van de ScriptieMaster. Meld je hier aan voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek.
Heeft dit jou geholpen? Deel het met anderen:
Bekijk meer artikelen
Heb je vragen over dit artikel?
Laat een comment achter
Heb je vragen over dit artikel? Laat een comment achter en een van onze
begeleiders zal hem zo spoedig mogelijk beantwoorden
Wij bieden scriptiebegeleiding aan studenten van o.a.:
Inmiddels hebben onze scriptiebegeleiders van nagenoeg iedere vol- en deeltijd opleiding in Nederland studenten mogen ondersteunen bij hun afstudeertraject! Ben je nieuwsgierig geworden welke begeleider jou het beste kan ondersteunen bij jouw specifieke opleiding, studie en onderwerp? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan. Hopelijk tot snel!