Methodologie - Scriptie
Methodologie

Wil je graag dat een van onze professionele
begeleiders je helpt bij het schrijven van een
goede methodologie?

Vraag hier een gratis adviesgesprek aan

De methodologie in de scriptie (de Vertaling)

Dit is een vervolg op de column “Inleiding van de scriptie” (Blauwdruk), waarin een overzicht werd gegeven van de grote structuur van een scriptie, bestaande uit de vijf elementen: inleiding (de Blauwdruk), theorie (het Fundament), methodologie (de Vertaling), empirie (de Realiteit) en conclusie (de Finish). In deze reeks columns wordt op elk van deze vijf onderdelen dieper ingegaan. Waar nodig zal ik het onderscheid aanbrengen tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Het eerste heeft met name betrekking op scripties waarbij vaak een casestudy wordt uitgevoerd en op het tweede ligt de nadruk bij scripties waarbij vaak een grootschaliger survey of database onderzoek wordt verricht. Het onderscheid bachelor en master kan voor verwarring zorgen omdat een HBO-bachelor scriptie behoorlijk kan afwijken van een WO bachelor scriptie. In deze laatste wordt vaak de nadruk op de theorie gelegd.

Deel III: De Methodologie: “DE VERTALING “

In het theoretisch gedeelte van de scriptie (het Fundament) heb je een conclusie getrokken die het ideaalplaatje weergeeft van hoe het probleem van je scriptie zou moeten worden opgelost, of je hebt een verwachting uitgesproken met betrekking tot een bepaalde relatie of verschijnsel. In dit gedeelte van de scriptie ga je aangeven hoe je de theoretische conclusie in de praktijk gaat toetsen of toepassen, ofwel het vertalen van de theorie naar de praktijk. Daartoe moet je aangeven waar de data vandaan gaan komen en wat je er mee gaat doen. In de methodologie ga je daarvoor een plan maken. In de empirie (volgende column) ga je dit plan daadwerkelijk uitvoeren.

Component 1 De data verzameling (Bij kwalitatief en kwantitatief onderzoek)

Om je theoretische conclusie te testen en toe te passen moet je data gaan verzamelen. Je gaat interviews houden, interne documenten bestuderen, branchegegevens raadplegen, een database raadplegen, een questionnaire uitsturen, kortom je gaat van alles en nog wat bij elkaar zoeken om datgene over jouw praktijk te weten te komen dat relevant is voor je scriptie. Wat relevant is, heb je in het theoretisch kader bepaald. Wat je daartoe allemaal moet verzamelen en hoe je dat gaat doen leg je bij de data verzameling uit. Vragen zoals “Ga je (semi) gestructureerde interviews houden?”, “zo ja, met wie dan?”, en “Hoe ga ik mijn experiment opzetten?” komen wel hier aan de orde.

Als je een kwantitatief onderzoek (dus geen kwalitatief onderzoek) gaat doen waarbij je de gegevens gaat gebruiken van veel bedrijven of personen, moet je die gegevens gaan verzamelen die passen bij je model. Dit model leid je af uit je hypothesen. Het is een soort wiskundige vergelijking tussen een afhankelijke en (meerdere) onafhankelijke variabelen. De afhankelijke variabele is de verklaarde variabele, bijvoorbeeld performance van de business unit. De onafhankelijke variabelen zijn de verklarende variabelen, bijvoorbeeld de beloningsstructuur van het bedrijf en de ervaring van de medewerkers. Deze variabelen moet je gaan invullen met data, die je bijvoorbeeld uit een database gaat halen of via een experiment gaat verzamelen. Welke gegevens dat zijn en waar ze vandaan komen leg je uit bij de data verzameling. De variabelen van je model moet je exact omschrijven en aangeven hoe je ze gaat meten. Als je niet precies de data kunt krijgen die je eigenlijk nodig hebt, of zou willen meten, of als je bepaalde variabelen niet precies kunt meten, moet je wellicht een “proxi” (een variabele die er het meest op lijkt) gebruiken om toch zo veel mogelijk in de buurt te komen.

Het opstellen van een model met bijbehorende variabelen zal bij een kwantitatief onderzoek meestal voorafgaan aan de data verzameling.

Component 2 De data-analyse (Bij kwalitatief en kwantitatief onderzoek)

Als je straks alle data hebt verzameld ben je er nog niet. Je moet er iets mee gaan doen. Je zult deze op een bepaalde manier moeten gaan bewerken om ze passend te maken voor je onderzoek, de data analyse. Hoe die analyse eruitziet ga je hier bij de data-analyse beschrijven. Je geeft hier bijvoorbeeld aan dat je de inhoud van de opgenomen interviews zodanig geordend hebt dat de antwoorden op de vragen die je gesteld hebt, worden gegeven. Deze interviewvragen heb je opgesteld om de relevante gegevens te achterhalen. Je gaat de interne documenten zodanig rangschikken en uitfilteren dat je de relevante gegevens overhoudt.

Vergelijk het maar met het boeken van een vakantie. Daar kun je op internet alles over vinden. Maar niet alles is belangrijk voor je vakantie. Je let bijvoorbeeld met name op het budget, de manier van reizen, de bestemming en waar je overnacht.

Bij het raadplegen van een database of het afnemen van een survey bepaal je welke statistische analyses je gaat uitvoeren op de verzamelde data om de sterkte en significantie van de relatie tussen de variabelen te onderzoeken.

Algemeen

De methodologie is in feite een plan van aanpak om de theorie te vertalen/toe te passen op de praktijk. Je gaat het nog niet echt doen, dat doe je pas bij het empirisch gedeelte van je scriptie. Bij de methodologie denk je wel al goed na over wat je nodig hebt uit de praktijk en wat je er vervolgens mee gaat doen. In de volgende column zal aan dit empirisch gedeelte aandacht worden geschonken en de data verzameling en de data analyse daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Ik eindig met de volgende uitspraak:

“Theory is when you know everything, but nothing works.
Practice is when everything works, but no one knows why.
In our lab, theory and practice are combined: nothing works and nobody knows why”

Ted
Ted

Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek. In dit gesprek kijkt een van onze scriptie-experts in welke fase van het scriptietraject je bent, waar je tegenaan loopt en hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat je jouw scriptie goed afrond. Je kunt ons ook direct bellen via 010 - 714 23 43.







Gelieve dit veld leeg te laten.