onderwerp-kiezen
Scriptiehulp nodig?
Wij helpen je verder!

Hier lees je blogs van je medestudenten.
Direct in contact komen over jouw scriptie?

Vraag hier een gratis adviesgesprek aan

Hoe ik mijn scriptieonderwerp heb gekozen

Ik zit inmiddels alweer in het derde en laatste jaar van mijn opleiding, en dat betekent dat de gevreesde scriptie toch erg dichtbij begint te komen. Onlangs heb ik de eerste stap moeten zetten: het opgeven van een onderwerp. En dat bleek toch moeilijker dan het klinkt. Ten eerste is dit moeilijk omdat ik een ongelooflijk brede studie volg (communicatie en media), en ten tweede omdat ik nog niet helemaal weet waar mijn interesse ligt. Deze twee factoren maken het lastig om te kiezen welke richting ik op wil: het is toch een groot project waar je maanden mee bezig gaat zijn, dus een goede keuze maken is belangrijk.

De eerste schrik kwam al toen bleek dat je niet volledig vrij bent in het kiezen van een onderwerp: mijn studie stuurde mij een lijst met veertien ‘hoofdonderwerpen’, en daar moet je je uiteindelijke onderzoeksvraag op baseren. Ik wist helemaal niet dat dat zo ging. Bovendien waren de hoofdonderwerpen al best specifiek, een aantal voorbeelden: ‘how do organizations communicate about diversity?’ en ‘the impact of customer reviews’. Ik vind dit eigenlijk al als een halve onderzoeksvraag klinken. Veel vrijheid om te kiezen was er dus niet. Bij ieder onderwerp dacht ik ‘ja, best leuk’ en kwamen er al wat ideeën voor onderzoeksvragen naar boven borrelen. Maar hoe weet ik of dit goede vragen zijn? Of ze überhaupt worden goedgekeurd? Zit ik dan uiteindelijk met het verkeerde onderwerp opgescheept?

hoe ik mijn onderwerp koos-scriptie

Uiteindelijk heb ik dus gewoon op mijn gevoel vertrouwd: ik heb het onderwerp gekozen waar ik een onderzoeksvraag bij had bedacht die me het meeste aansprak. Maar naast ‘gevoel’, moest ik natuurlijk ook wel weten of mijn idee haalbaar was. Hoe kun je het beste te werk gaan bij het kiezen van een onderwerp?

  1. Ten eerste, ga altijd voor een onderwerp dat je echt aanspreekt, leuk vind, of meer over wil weten. Zoals ik al zei, je bent maanden bezig met je scriptie, en dit kunnen hele lange maanden worden als je je gekozen onderwerp helemaal niet interessant vindt.
  2. Vervolgens moet je je ook bedenken of anderen het interessant vinden – gaat de uitkomst van jouw onderzoek iets toevoegen? Probeer te verantwoorden waarom het belangrijk is dat je hierover schrijft.
  3. Ten derde, check bestaande bronnen. Het kan enorm handig zijn als er al veel over je onderwerp is geschreven, dit geeft achtergrondkennis en stof om over te schrijven in je scriptie. Maar pas wel op: je wil dat jouw scriptie iets nieuws brengt, en het moet geen herhaling worden van eerder geschreven artikelen. Daarom is het geen drama als er helemaal geen bronnen te vinden zijn: dan breng jij misschien wel een baanbrekend onderzoek de wereld in ;).
  4. Als laatse, bedenk alvast hoe je het onderzoek in gaat richten. Welke mogelijkheden zijn er? Welke partijen heb je daarvoor nodig? Zijn deze partijen bereikbaar en bereid om mee te werken? Als je twijfelt, kun je altijd alvast rondbellen om informatie in te winnen.

Maar toch kun je niet alles helemaal tot in de puntjes plannen: er zullen vast dingen zijn waar je tegenaan gaat lopen en die niet gaan zoals je wil. Maar ook dat is nou eenmaal onderdeel van het schrijven van een scriptie.

Quirine
QuirineStudent communicatie en media aan de EUR

Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek. In dit gesprek kijkt een van onze scriptie-experts in welke fase van het scriptietraject je bent, waar je tegenaan loopt en hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat je jouw scriptie goed afrond. Je kunt ons ook direct bellen via 010 - 714 23 43.





Please leave this field empty.